Goede voornemens

De eerste ‘normale’ dag van het jaar zit erop. In hoeverre dat kan natuurlijk. Want normaal is een heel ruim begrip. Ik bracht op deze dag de kids na twee weken weer naar school (yeah!) en snotterde en hoestte mezelf door een halve werkdag heen. Gelukt! Dit moest eigenlijk de dag zijn waarop ik van start ging met mijn goede voornemens. Door een veel te lang durende griep en gebroken nachten stel ik ze uit. Ik wil niet dat van uitstel afstel komt en dat is de reden dat ik mijn voornemens voor alle zekerheid maar even deel. 

Eerder naar bed

Ik ben zo slecht in op tijd naar bed gaan. Voor middernacht lag ik nooit onder de wol. Dat moet echt anders. Gister deed ik mijn eerste poging, om 23.00 uur lag ik er keurig in. En maar goed ook want om 01.00 uur was ik nog steeds aan het hoesten. Dat vroeg slapen wordt ‘m dus nog even niet, maar het op tijd naar bed gaan hou ik erin. Ik kan er maar vast aan gewend zijn.

Eerder opstaan

Door bovenstaande is dit voornemen mislukt op dag één. Mijn wekker stond op 6.00 uur. Heerlijk even alleen wakker worden had ik me bedacht. Veertig minuten later dan gepland lukte het me mezelf uit bed te hijsen. Hiermee was ik niet de eerste die opstond, maar de derde. Zodra zoonlief zijn ogen opent is hij ‘aan’. Rustig wakker worden is er dan dus niet meer bij. Morgen poging twee hem voor te zijn.

Minder drinken 🍷

Dat lukt al goed! Al is het alleen maar omdat ik het oude jaar uit ging met griep, het nieuwe jaar in ging met griep en deze hardnekkige rotzak nog steeds niet helemaal weg is. Ik wilde minder vaak drinken (want bodemdrift: een chipje wordt altijd een hele zak, een glaasje wijn wordt altijd een flesje), geen dry january. Maar tot nu toe heb ik die wel. Kan geen kwaad natuurlijk, maar zou fijn zijn als ik weer fit ben en ik dat kan vieren met een lekker wijntje. 

Sporten

Hardlopen weer oppakken! Yes! Het idee is twee keer per week alleen ga (handig, want dan kan ik zelf kijken wanneer het mij uitkomt) en één keer per week met een vriendin. Om te voorkomen dat we elkaar op een gegeven moment niet meer bij kunnen houden doet zij hetzelfde. We móeten het dan allebei wel bijhouden, want geen van beide wil met de tong op de schoenen achter de ander aan sjokken. En we schrijven ons in voor een hardloopevenement. Werkt extra motiverend. We beginnen met opbouwen naar 5 km. Goed plan, vinden wij. Volgende week gaan we van start.

Agenda

Man, wat zit een agenda toch altijd snel vol. Het leven zit al zo vol met al dan niet fijne verplichtingen. En dan vind ik ook nog eens alles leuk en zeg ik bijna nooit ‘nee’. Zeven dagen zijn soms te weinig een week. Dus dat moet anders. Vanaf nu hou ik drie of vier avonden per week vrij in mijn agenda. En of ik op die avonden nou ga joggen, bloggen, was vouwen of Netflixen (die laatste twee zijn overigens prima te combineren) maakt niet uit. Als het maar niet van te voren vast staat is het prima.  

Blind typen

Ik ben geen ‘ik-zoek-alle-toetsen-met-twee-vingers-type’. Maar typen zonder naar mijn toetsenbord te kijken lukt me niet. Hoe minder vaak ik kijk, hoe vaker ik de backspace-knop nodig heb. Lijkt me fijn en handig blind te kunnen typen. Doel: eind van het jaar blog ik met mijn ogen dicht. Of zoiets.

Bloggen

Oppakken die hap! En dat gaat ook allemaal een stuk vlotter als ik bovenstaande onder de knie heb. En met die drie tot vier avonden blanco in mijn agenda betekent dit dus dat jullie dus vaker van mij horen (lees: lezen).

Clichés

Natuurlijk heb ik, net als velen met mij (toch?) een lijstje met goede voornemens die ik elk jaar heb. ‘Voornemens’ is hier ook een groot voor. Maar het plan is wel (weer) hier dit jaar écht beter op te letten:

  • Meer water drinken;
  • Voor het slapen gaan make up eraf halen, élke avond;
  • Dag- en nachtcrème gebruiken, élke dag;
  • Meer fietsen en lopen;
  • Wasgoed bijhouden. Was goed bijhouden dus;
  • Haar verven vóór 2 cm uitgroei;
  • Nagellak eraf halen vóór het lelijk wordt;
  • Vaker mijn telefoon wegleggen;
  • Meer boeken lezen, ook met de kids;
  • Minder chips eten;
  • Op tijd vakantie regelen;
  • Sokken met gaten meteen weggooien.

Staan jouw voornemens er ook tussen, of ziet jouw lijstje er totaal anders uit?